Meditatietips top 5

Moderne meditatiebeoefenaars worden met dezelfde eeuwenoude vraag geconfronteerd die mediterenden zichzelf en elkaar al duizenden jaren stellen: ‘Hoe kan ik mijzelf motiveren om elke dag te mediteren?’ We zijn ons bewust dat meditatie goed voor ons is, en toch maken onze dagelijkse verplichtingen en de druk van het dagelijkse leven het moeilijk om elke dag een meditatiesessie in onze drukke agenda in te passen.

Hier bieden wij vijf beproefde en geteste meditatietips om de meest voorkomende motivatieproblemen te overwinnen die zowel beginners als ervaren beoefenaars tegen kunnen komen.

Tip 1: Denk na over de voordelen van meditatie
Als we tijd gaan besteden aan onze meditatie, willen we weten dat de inspanning de moeite waard is. Het is geruststellend dat niet alleen generaties van boeddhistische meesters, maar in toenemende mate ook moderne onderzoekers, bevestigen dat meditatie leidt tot een verhoogd welzijnsniveau. Psychologen hebben ontdekt dat bijvoorbeeld “meditatie op liefde en compassie positieve effecten heeft, vooral met betrekking op het verbeteren van reserves en welzijn". Het kan zelfs -letterlijk en figuurlijk- een positieve invloed hebben op ons hartritme.

Uit onderzoek naar de effecten van concentratie op de complexe en mooie boeddhavormen  die worden gebruikt als meditatieobjecten in Diamantweg-boeddhistische meditaties, is gebleken dat mediteren op boeddhavormen het visueel-ruimtelijke voorstellingsvermogen in de hersenen verbetert.

En als dat nog niet genoeg is voor de meer wereldse beoefenaars onder ons, het is zelfs aangetoond dat mediterende boeddhisten economische beslissingen rationeler nemen. Iets om over na te denken bij het plannen van je pensioen, of wanneer je na je volgende bezoek aan het casino liftend naar huis gaat.

Tip 2: Laat het idee van een 'goede' meditatie los
Hoe tegenstrijdig het ook mag lijken, zolang je een authentieke meditatietechniek volgt, is het moeilijk dit verkeerd te doen. Emoties komen en gaan zoals het weer, dus of we kalm of afgeleid zijn, rustig of verstoord op een willekeurige dag is niet zo belangrijk. Als we de moeite nemen om de speelse puppy van de dagdromende geest op te merken en deze weer voorzichtig onder focus brengen, zullen door regelmatige beoefening diepe en lange termijnveranderingen onvermijdelijk worden. Zoals Lama Ole Nydahl, een moderne meditatiemeester, adviseert:

Een les waarvoor de tijd nu rijp is, is om niet te proberen de eigen voortgang te beoordelen – ook niet voor mensen met vele jaren ervaring. We hebben onze geest sinds beginloze tijd met gewoonten gevuld, en ... zelfs een brede en snelle ontwikkeling zou je zelf niet op kunnen merken. Dit komt doordat je geen, of een zeer beperkt contrast met je eerdere situatie hebt. Het sterkste teken van ontwikkeling is daarom dat de verwachte storende indrukken nauwelijks opkomen. Of ze komen sterk afgezwakt. Een ander advies is om niet met gedachten te vechten tijdens de meditatie, maar er gewoon geen aandacht aan te schenken, tenzij er iets belangrijks komt. (Nieuwjaarsbrief van 2011 van Lama Ole)

Dus vergeet de zelfbeoordeling en concentreer op wat je kunt doen om de gewoonte te ontwikkelen.

Tip 3: Maak een gewoonte van de meditatie, geen beslissing
Als je ’s ochtends wakker wordt en met jezelf in gesprek gaat om te proberen jezelf te overtuigen om te mediteren, dan heb je al verloren. Je moet geen beslissing maken van meditatie maar een gewoonte. Gewoonten worden onze standaard manier van doen door herhaling en onbewuste associatie. Natuurlijke laksheid werkt dan in ons voordeel - het kost moeite om een gewoonte te vormen, maar eenmaal gevestigd, kost het ook moeite om deze te breken.
We hebben een ander artikel geschreven over onderzoek naar hoe je een gewoonte vormt, en er is steeds meer belangstelling en psychologisch onderzoek op dit gebied.

Tip 4: Gebruik hulpmiddelen
Boeddhisten gebruiken al eeuwenlang meditatiekralen of mala's om te helpen de concentratie vast te houden en om de mantra's te tellen tijdens een meditatiesessie. De moderne boeddhist is net zo geneigd om een mala als een app op hun iPhone te installeren.

De populaire gewoonte-tracer app 'Lift' schrijft in hun blog over met 'meditatie aan de slag gaan' dat 11 dagen het magische getal is: na 11 opeenvolgende dagen van mediteren is de kans 90% dat de gewoonte wordt voortgezet.
'Lift' heeft een 'maart-meditatie-uitdaging', waar de gebruikers van hun platform hun ervaringen delen die hen helpen om meditatie een gewoonte te houden. Maar of je nu gebruikmaakt van moderne methoden, een ouderwetse agenda of de nieuwste elektronische gadget gebruikt, je kunt jezelf aanmoedigen om te gaan mediteren en het jezelf makkelijker maken door materiële dingen te gebruiken om je daarbij te helpen.

Tip 5: Probeer geleide meditatie
Veel mensen maken zich zorgen of ze de meditatie 'goed' doen, of hebben moeite om zich te concentreren. Als je geest afdwaalt tijdens een meditatiesessie, kun je wellicht profijt hebben van een geleide meditatie.
Je kunt genieten van een begeleide meditatie op de adem in het Engels van de 17e Karmapa Trinley Thaye Dorje, hoofd van de Karma Kagyu linie.

Of je kunt proberen te mediteren op de Boeddha, samen met Lama Ole Nydahl:

In het Boeddhistisch Centrum Rotterdam kun je een aantal keer per week de geleide meditatie op de 16e Karmapa bijwonen.

Nu is het jouw beurt. Probeer je te beginnen met mediteren? Hoe houd je de gewoonte van meditatie vast?

 

Volg ons op facebook

Lama Ole Nydahl: The Source Of Happiness